Behandling af tilknytnings-problemer og relationer

Fra usikre relationer til dybe menneskelige bånd


Du har potentialet for meningsfulde venskaber, dybe kærlighedsrelationer og bedre samarbejde med dem omkring dig. Vores relationer til andre er livets salt - det er det vigtigste af det hele.
Du kan komme til at føle dig mere sikker inden i og trygt sige til og fra og derved skabe bedre relationer. Det er hårdt arbejde, og det kan tage tid, men belønningen er stor. Vi gør det sammen. Det bliver fokus på terapien.
Vi kommer til at tale om, hvad der sker inde i dig, når det bliver svært i relationer. Hvad enten du distancerer dig, flyder følelsesmæssigt over, bliver grebet af afmagt eller noget fjerde. Bli'r der brug for det, kan vi også bruge det, der sker mellem os to i terapien - hvordan din unikke tilknytningsstil udspiller sig mellem os. Terapien bliver som et spejl. Du vil få kendskab til dine startegier, og tydeliggjort dit forsvar, så du kan ændre det, hvis du vil. Hvis du bliver grebet af angst, hjælper vi dig med at regulere det, indtil du selv kan fremover. Vi vil se på hvilke følelser, der ligger neden under tilknytningssystemet, og hjælpe dig med at håndtere disse, så du ikke behøver dine gamle strategier længere, men kan få nye og mere tidssvarende.
Du vil lære dig selv at kende. Forstå din historie. Med muligheden for at ændre på systemer, der ofte er ældre end dig selv - med muligheden for at bryde mønstret for fremtiden.

Bestil en tid her

Usikker tilknytning - den du er i relationer


Tegn på ambivalent/ængstelig tilknytnigsstil

  • Kan blive meget overvældet af indre uro, grublerier og negative følelser.
  • Har ofte svært ved at berolige og trøste dig selv, men søger bekræftigelse og svar hos andre.
  • Er selvkritisk og hurtig til at finde fejl ved dig selv.
  • Kan let komme til at føle dig forkert eller tage konflikter personligt.
  • Er bange for at blive forladt og kan hurtigt føle dig alene, hvis du fx skal gøre ting på egen hånd.
  • Føler en dyb længsel efter at blive hjulpet og beskyttet.
  • Kan have det som om, at du har mistet dig selv.
  • Kan føle dig alene, selvom der er mennesker overalt omkring dig.

  • Tegn på undvigende tilknytingsstil

  • Kan være distanceret eller frakoblet egne følelser, især de negative.
  • Har svært ved at søge hjælp og støtte ved andre og bryder dig ikke om at andre blander sig i dit liv (det er sansynligvis en anden end dig, der har skubbet dig i terapi i første omgang).
  • Er mere fokuseret på det ydre (fx arb., status, interesser) end det indre (fx følelser, intution, sansning og nære bånd).
  • Finder det udfordrende og får lyst til at tage afstand, når andre kommer følelsesmæssigt tæt på dig.
  • Har selvtillid – følelsen af at du kan præstere – men savner selvværd – følelsen af at være elsket og ønsket, som den du er.
  • Det er vigtigt for dig ikke at miste kontrol over dig selv og dine følelser.
  • Du viser sjældent tegn på svaghed udadtil og forsøger at skjule det, når du har det svært.
  • Kan blive grebet af passivitet og kan føle dig utilfreds, f.eks. i parforholdet eller på arbejdet, uden at tage hånd om din utilfredshed og skabe forandring.

  • Læs mere på PsykologBloggen

    Nysgerrig på at læse mere om psykolog og det at være menneske læs med på PsykologBloggen.