Hold fast i glæden – Gode råd mod vinterdepression

til kamp mod depression
Fælles kamp mod depression
14. januar 2018
Depression - hvorfor bliver man deprimeret
Depression – hvorfor bliver man deprimeret
28. januar 2018
Vis alle

Hold fast i glæden – Gode råd mod vinterdepression

Hold fast i glæden - Gode råd mod vinterdepression

Billede af Finn Skouenborg (http://finnskouenborg.wixsite.com/fotos)

10 gode råd mod vinterdepression

Januar er over os, og mange af os er vintertrætte og mere tungsindige end ellers. Og helt ærligt hvem kan ikke bruge et par gode råd mod vinterdepression?  Denne uge er PsykologBloggen derfor dedikeret mine 10 bedste råd mod vinterdepression. Læs med og lad dig blive inspireret:-)

1) Lys

Brug lyset – alt det du kan – og tag alle midler i brug. De fleste af os bliver påvirket af mørket og vores kroppe og sind har brug for lys. Så grib en hver lejlighed for lys – allerhelst sol/dagslys, men kan det ikke lade sig gøre, så kan en lyslampe også hjælpe. Noget så oldschool som et solaire, gør også en forskel på humøret for mange.

2) Varme

Ligesom det manglende lys ser ud til at påvirke vores humør, er der også meget der tyder på at kulden påvirker os. Søg derfor varmen. Især hvis du er den kulskær type. Tag et karbad eller et langt brusebad, sæt dig ved en brændeovnen, eller hop under dynen eller uldtæppet. Drik varme drikke.

Hvis du bor i København, så kan jeg varmt anbefale dig, at gå en tur inden døre i drivhusene i botanisk have. Der er noget nærmest magisk over den tropiske atmosfære blandt bregner og eksotiske blomster.

3) Vær sammen

Gør noget med dem du holder af. Vær sammen. Hold en fest, eller inviter dine venner over. Lad dig ikke begrænse af, at det er januar, og at det måske er småt med pengene. Det kan fx være en sammenskudsfest eller temafest med billige, men gode retter.

Brug tid sammen – intet virker så godt mod vintertungsind som mennesker du holder af.

4) Håb

Husk dig selv på at efter vinter kommer forår. Tag forskud på foråret. Køb hyacinter eller gå på jagt efter de første forårstegn som vintergækker eller erantis.

Personligt sker der noget i mig ved synet af de første erantis. Det er min yndlingsblomt. En lille gul sol midt i det golde vinterlandskab, som varsler lysets og forårets komme.

5) Ferie

Har du mulighed for det, så tag på ferie i januar. Eller bestil den næste ferie og drøm dig væk.

Hvis du ikke har mulighed for at rejse, så se dine sommer eller ferie-billeder igen og nyd de følelser de vækker. Prøv at google sommerlyde på nettet, eller hør fx den her

Du kan også lave en spansk aften i madplanen eller servere tropedrinks på en tilfældig fredag.

6) Hyg dig

Tænd stearinlys, læs bøger eller se serier en hel dag. Og glæd dig over, at du ikke behøver at have dårlig samvittighed over, at du går ikke glip af noget. Tag det uldne tæppe i brug, og put dig under det med dem du holder af. Spil spil sammen. Matador går aldrig af mode.

7) Nyd maden

Spis gryderetter, du har brugt en hel dag på at koge. Spis dem langsomt og drik kraftig krydret vin til.  Eller bag boller og kage og giv dig hen i oplevelsen af lunt bagværk. Nyd smagen af de tunge vinter-råvarer.

8) Kryds fingre for sne

Kommer sneen, så grib chancen for at slippe dit indre barn løs. Byg en snemand, lav sneboldekamp, kælk eller gå på picnic med varm kakao på termoflasker.

Eller tag ud i naturen –  det er så smukt, når buske og træer er dækket med sne eller havet står i mørk kontrast til alt det hvide.

9) Syng mere

Sæt dit yndlingsmusik på og syng med. For fuld hals. Det er ligegyldigt, om du synger godt eller skidt. Det udløser en masse endorfiner at synge, – især hvis du kan komme til at gøre det sammen med andre. Men også sang under bruseren eller i bilen, kan gøre humøret markant bedre.

10) Mind dig selv om det gode

Hav noget hos dig, som minder dig om at gribe dagen og levet livet. Lige nu. Selvom det er januar.

Måske er det en sten fra stranden, en tegning fra din datter, eller nogle ord med betydning. Hvad nu end der virker for dig, og minder dig om, at holde fast i håbet og i glæden.

Du kan læse mere om depression og vinterdepression i mine indlæg på Dansk Psykolog Forenings nye netportal www.altompsykologi.dk eller i sidste uges blogindlæg til kamp mod depression.

Kærlig Hilsen

Tenna

Kontakt mig her

Vil du følge med i løbet af ugen, når jeg linker til artikler om psykolog og det at være menneske? Eller bare være sikker på du ikke går glip af ugens blogindlæg, så følg Psykolog Tenna Malmos på Facebook. Du kan enten like siden eller bare følge den anonymt.

2 Comments

  1. Lea Oland siger:

    Dejlig lige til tekst og fuld af kærlighed og varme❤

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *