Stress mindre - lev mere
Det gode liv: Stress Mindre – Lev Mere
10. december 2017
Hold dit nytårsforsæt
Hold dit nytårsforsæt
7. januar 2018
Vis alle

Gode råd til julen

Gode råd til julen

Billede af Finn Skouenborg (http://finnskouenborg.wixsite.com/fotos)

Julen kan hurtigt blive en stressende affære. Læs med i denne uge på PsykologBloggen, hvor Psykolog Tenna Malmos har samlet nogle råd til en god jul.

 

Guide: Gode råd til julen

Vi nærmer os den højtid på året, som jeg synes er aller mest tricky for mange af os. Julen.

Den er blandt andet tricky, fordi den er så spækket med (sagte og usagte) forventninger og traditioner. Julen kan være hyggelig og ukompliceret, men den kan også ende med at være et fletværk af uoverskuelig koordinering mellem at tilgodese andres behov og strække døgnets timer for at nå det hele. Julen kan hurtig blive mere stressende end glædelig og tiden og nærværet forsvinder i deleordninger, konflikter og andres behov på bekostning af vores egne.

Og det er en skam, for juleferien er en oplagt mulighed for at få prioriteret det gode liv, og det der gør os glade. Det er en oplagt mulighed for at slappe af fra hverdagen og være sammen med vores kæreste.

Derfor er denne uge på PsykologBloggen dedikeret gode råd til, hvordan man kan tage det gode liv med sig ind i juleferien. Som altid gælder det, at ingen råd virker for alle, så tag dem du kan bruge, og lad de andre være.

 

1) Julen behøver ikke at være perfekt for at være god

Egentlig er juleaften jo en aften som alle andre, den behøver ikke være perfekt, for at blive god. Den er, som den er. Der er altid et eller andet, der ikke går som planlagt, om det er brændte svær, en tidsplan der skrider, nogle der bliver uvenner, eller en der vælter rødvin udover moster Oda. Noget går altid i ged. Du kan trøste dig med at julen kommer igen næste år.

Juleaften er for mange af os virkelig en holdeplads for perfektionisme, og der er ikke meget der dræber hyggen så effektivt som perfektionisme. Øv dig i at slippe din indre perfektionist og giv dig selv (og andre) fri til at lave fejl og tage det med ro.

 

2) Tag stilling til traditionerne

Der er et klogt ordspil der lyder: Hvis du gør sådan, som du plejer at gøre, så får du hvad du fik. Plejer julen af være stressende, er der ekstra god grund til at tage traditionerne op til revision. Hvad passer egentlig til jeres familie i år?

Der er jo rigtig mange måder at gøre det på. Især hvis man er en sammebragt familie, med deleordninger og mange behov at tilgodese. Uanset om man er en sammenbragt familie eller ej må de voksne finde det bedst mulige kompromis, hvis man ikke er enige.

Måske har I det bedst i jeres familie med en kæmpe julefest, hvor I inviterer hele familien og naboen som ellers skulle side alene. Måske er den bedste jul for jer helt nede i gear med kun de aller nærmeste – eller måske I slet ikke har lyst til at holde jul med familien.  Måske er det tid til en jul med vennerne i år.

Tag aktivt stilling til hvad der gør den gode jul hos netop jer.

 

3) Gem børneopdragelsen lidt væk juleaften

Giv børnene plads og en god jul. Opdrag mindre denne dag. Giv plads til leg.

Overvej om du kan dele juleaften og julens traditioner lidt ud. Måske behøver det hele ikke følge en nøje tilrettelagt tidsplan. Juleaften behøver fx ikke kun at vare de sidste par timer med overtrætte børn, spisning og et hæsblæsende tempo. Afhængigt af børnenes alder og familiens temperament i det hele taget, kan i overveje at bruge længere tid på julaften. Lad den fx vare hele dagen – eller måske kan det endda være en mulighed at strække den over flere dage. Måske kan i danse om træet inden maden, åbne gaver i løbet af dagen og tænke lidt over, hvordan det bliver hyggeligst for jer i netop jeres jul.

 

4) Prioter dig selv og dem du holder mest af

Se juleferien som en mulighed for at tanke dig op med samvær med dem, der står dig nærmest. Måske er det din familie, måske er det dine venner. Måske har du brug for lidt tid til dig selv.

Sig nej og vælg til og fra. Vi kan ikke nå det hele, og selvom om du måske kommer til at skuffe nogle ved at sig nej, så tænk på, at det til gengæld giver dig mere tid med dig selv eller dem der står dig nærmest.

Sig nej, når nej til andre betyder ja til dig selv og dine nærmeste.

 

Glædelig jul og godt nyt år

Med disse ord vil jeg ønske dig en rigtig glædelig jul og et godt nyt år! Må det gode liv sejre!

Jeg selv holder ferie fra klinikken og PsykologBloggen og er tilbage med et nyt tema i januar.

Kærlig hilsen

Tenna

Vil du følge med i løbet af ugen, når jeg linker til artikler om psykolog og det at være menneske? Eller bare være sikker på du ikke går glip af ugens blogindlæg, så følg Psykolog Tenna Malmos på Facebook. Du kan enten like siden eller bare følge den anonymt.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *