Mistanke om en spiseforstyrrelse - Sådan tager du den svære samtale
Mistanke om en spiseforstyrrelse – Sådan tager du den svære samtale
22. april 2018
Dit nummer i søskendeflokken påvirker din personlighed
Dit nummer i søskendeflokken påvirker din personlighed
6. maj 2018
Vis alle

Hvad kan jeg selv gøre mod en spiseforstyrrelse

hvad kan jeg selv gøre mod en spiseforstyrrelse

Billede af Finn Skouenborg, se mere http://finnskouenborg.wixsite.com/fotos

Gode råd til dig, der lider af en spiseforstyrrelse

Hvad kan jeg selv gøre mod en spiseforstyrrelse: Der måske vigtigste du kan gøre, for at hjælpe dig selv når du har en spiseforstyrrelse, er at få hjælp. Det har du sikker hørt og læst mange gange. Men det kan alligevel ikke siges nok. Spiseforstyrrelser er dødsensfarlige modstandere, og du skal ikke kæmpe den kamp alene. Du har brug for støtte på din side, så I er flere der står sammen med dig. Også når det er svært og motivationen svigter dig. Så først og fremmest; søg professionel hjælp – jo før jo bedre.

LÆS OGSÅ: Sådan foregår behandlingen af en spiseforstyrrelse

Når det så er sagt, så er der nogle forskellige ting, du kan gøre på egen hånd.

  1. Søg viden om spiseforstyrrelser. Du kan læse en masse om det her på bloggen eller på Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS).
  2. Bed dine nærmeste om hjælp. For mange er det lettere sagt end gjort. Måske synes du ikke, at du vil besvære andre med dine problemer. Du vil ikke give dem dårlig samvittighed. Eller du synes ikke dit problem er stort nok. Ensomhed er noget af det værste, vi kan opleve som mennesker, og det giver spiseforstyrrelsen alt for gode vækstbetingelser. Så ræk ud. Vid at det er stærkt at bede om hjælp.
  3. Læg mærke til din krop. Måske mærker du allerede, at den betaler en pris. Læs blogindlægget om skadevirkningerne af en spiseforstyrrelse.

LÆS OGSÅ: Sådan påvirker en spiseforstyrrelse krop og sind

Øvelse: Hvad kan jeg selv gøre mod en spiseforstyrrelse

En anden ting du selv kan gøre, er at lave disse øvelser, som hjælper dig til at komme nærmere på, hvad du vil med dit liv. Blive mere afklaret i forhold til, om du vil leve dit liv med en spiseforstyrrelse eller gå i gang med at bekæmpe den.

Skriv to breve – et med et liv med spiseforstyrrelsen og et uden

Find to stykker blankt papir frem. På det første skriver du ‘Min ven spiseforstyrrelsen’. På det anden skriver du ‘Min fjende spiseforstyrrelsen’. Tænk tre år frem i tiden. Skriv først et brev til dig selv om, hvordan du tror dit liv vil se ud til den tid, hvis du stadig har en spiseforstyrrelse. Tag derefter brev nummer to og skriv ned, hvordan du tror dit liv vil se ud, hvis du ikke længere har en spiseforstyrrelse. Skriv brevet til dig selv, som om du skrev til en tæt fortrolig.

Hvad kan jeg selv gøre mod en spiseforstyrrelse: Skriv to breve – et til din ven spiseforstyrrelsen og et til din fjende. Forestil dig at du er tre år fremme i tiden. Hvordan ser dit liv ud med spiseforstyrrelsen. Hvordan ser det ud uden?

For og imod forandring

Find et blankt stykke papir frem. Fold det på midten og lav en streg i folden. På venstre side skriver du: Nej til forandring. Her skriver du alle argumenterne for at fortsætte med at have en spiseforstyrrelse. På den højre skriver du: Ja til forandring. Her skriver du argumenterne for at det er bedst at du bliver rask.

Hvad kan jeg selv gøre mod en spiseforstyrrelse:  Skriv argumenterne for at fortsætte med at have en spiseforstyrrelse til venstre og argumenterne for at blive rask til højre.

Flere gode råd til hvad du selv kan gøre mod en spiseforstyrrelse

  • Prøv at lade være med at spejle dig. Fjern simpelthen nogle af spejlene omkring dig.
  • Stil eller smid din vægt væk, og stop med at veje dig. Jeg ved godt det er svært, men gør det alligevel.
  • Drop ugebladene for en tid.
  • Presser de sociale medier dig? Så er det på tide at tage en pause.
  • Måske er det hjælpsomt at tænke mad som medicin. I hvert tilfælde indtil videre.
  • Prøv om du kan undgå at føre regnskaber for måltider over dage og uger. Se hver måltid som en selvstændig begivenhed.
  • Til overspiseren: Hav en seddel på køleskabet, hvor der står: Er jeg egentligt sulten?

Vil du læse mere

Skåterud, Finn: Stærk Svag

Blaabjerg, Allan og Nyland, Tina Holm: Kognitiv terapi. Spiseforstyrrelser

KH

Tenna

Kontakt mig her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *