Hvad er dårligt selvværd
Hvad er dårligt selvværd
21. maj 2017
Hvordan finder du en god psykolog?
Hvordan finder du en god psykolog?
4. juni 2017
Vis alle

Selvrespekt

Selvrespekt

Lær at sige fra. Tema om selvværd. Denne uges blogindlæg handler om at lære at sige fra og respektere dig selv og dine grænser. At sige fra højner nemlig selvrespekten, og det giver bedre selvværd. Læs med både her på PsykologBloggen og på FaceBook, hvor Psykolog Tenna Malmos blogger om psykologi og det at være menneske.

 

Stå ved dig selv – lær at sige fra

Du kender det sikkert.

Den der situation på jobbet, hvor du er blevet bedt om at tage flere opgaver, selvom du faktisk allerede har rygende travlt. Eller når du ender med at skulle holde præsentationen i morgen, selvom emnet er uden for dit område, fordi Stefan er blevet syg, og du jo “lige må tage en for holdet” – igen.

Det kan også være I dit privatliv, hvor du fx tager telefonen, selvom du slet ikke har lyst til at snakke med din mor midt i Matador. Eller ikke får sagt fra overfor din kæreste, når han igen skal ud og drikke øl med sine venner, og ikke har tid til dig. Det er den der situation, hvor du altid er der for dine venner, også når kræfterne er opbrugte, og du egentlig burde være der for dig selv.

Det er den situation, hvor alt i dig skriger:

NEJ

NEJ

NEJ

 

Men noget forråder dig…

Måske siger du faktisk nej, men får samtidig viskende pibe-stemme. Eller du smiler alt for venligt og imødekommende, imens du nikker jovialt. Eller du undskylder dit nej. Eller forklarer i det uendelige.

Eller måske får du slet ikke sagt noget.

Måske har du opgivet at sige fra på forhånd.

 

Når vi ikke får sagt (ordentligt) fra

Når vi ikke får sagt ordentligt fra, går det ud over vores selvrespekt. Vi kommer til at tænke mindre om os selv, når vi ikke får passet på vores grænser. På lang sigt går det ud over vores selvværd.

Jeg selv er en af dem der smiler lidt for meget eller forklarer mit nej lidt for deltajeret.

Men når det virkelig gælder, så jeg kender efterhånden en del greb, som kan hjælpe dig med at komme ud over rampen og bøje dit budskab i neon.

Og tro mig, at sige fra kan læres!

 

Lær at sige fra

Det kan ikke siges nok: Respekter dig selv og dine værdier. Vær tro mod dig selv ved at handle i overensstemmelse, med det du står for.

Og hav respekt for den anden. Lær at sige fra på en måde, så du føler dig kompetent.

En god huskeregel, når man øver sig i at blive bedre i at sige fra, er at bruge de 3 F’er: Fakta, Følelse og Forventning.

 

De 3 F’er

Fakta

Beskriv situationen. Hold dig så tæt på sandheden som muligt. Undgå at overdrive eller underdrive.

Fx

  1. Du vil gerne have mig til at tage flere opgaver. Jeg har har allerede rygende travlt.
  2. Du ringer midt i matador (her kan du faktisk også bare undlade at tage telefonen, hvis altså ikke mor er den type, der bliver ved med at ringe, og det så alligevel forstyrrer dig midt i Matador).

 

Følelse

Udtryk dine følelser og meninger. Gør det kortfattet og præcist. Uden at dramatisere det.

Fx

  1. Jeg kan ikke tage flere opgaver lige nu.
  2. Jeg vil gerne se Matador.

 

Forventning

Fortæl den anden person om de positive ting, der vil ske, hvis du får din vilje. Hvis det bliver nødvendigt, kan du også fortælle om de negative.

Fx

  1. Hvis jeg skulle løse flere opgaver, ville det gå ud over kvaliteten på de andre opgaver. Så ville jeg ikke kunne løse dem lige så godt.
  2. Hvis vi venter med at snakkes ved til Matador er slut, så kommer jeg til bedre til at kunne lytte til det, du vil fortælle mig.

 

Vær vedholdende og gentag dit standpunkt. Dygtige forhandlere gør det her hele tiden. I stedet for at forklare i det uendelige, har de nogle få sætninger, som de vender tilbage til og gentager.

Øv dig i at ignorer det, hvis den anden skifter spor og vend i stedet tilbage til situationen. Husk: Fakta – Følelse – Forventning.

Vær tydelig og optræd selvsikkert.

Og vær opmærksom på situationen og den anden, respekter at han eller hun har et andet synspunkt. Måske kan der forhandles om det. I så fald kan du spille bolden videre til den anden: Hvad synes du vi skal gøre her?

 

Kh

Tenna

Dette var det sidste blog-indlæg i denne omgang om selvværd. Det har været en fornøjelse at få lov at kloge mig på dette spændende emne. Det er fantastisk at I har lyst til at læse med og udforske psykologien og det at være menneske sammen med mig:-)

Fik du ikke læst alle blog-indlæggene – eller er det et af dem du gerne vil dele med en partner, kollega eller veninde, så er du altid velkommen på PsykologBloggen

 

 

Læs mere om selvværd her

Få mine bedste selvopbyggende sætninger i blog-indlægget: Du er god nok

Eller læs om, hvordan du kan hente hjælp mod Præstationsangst i kampen for at undgå, at den hæmmer dig.

Du kan også blive klogere på hvad selvværd og håndbold har til fælles, og hvordan du kan få træner og spillere til at spille på samme hold.

Find eller genfind kærligheden til din krop: Få en kropsbevidsthedsøvelse og slut fred med dig krop

 

Læs med både her på PsykologBloggen og på FaceBook, hvor Psykolog Tenna Malmos blogger om psykologi og det at være menneske.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *