test dig selv - har jeg angst
Test dig selv – Har jeg angst?
22. oktober 2017
Gode råd mod angst
Gode råd mod angst
5. november 2017
Vis alle

Bryd tabuet: Myter om angst

Bryd tabuet: Myter om angst

Bryd tabuet

Velkommen til! Igen i dag skal det handle om temaet angst på PsykologBloggen. Det skal det, fordi at angst, til trods for at det er en ret almindelig lidelse, ikke er noget vi taler så meget om. Det er ikke noget, vi deler så ofte med hinanden. Det er tabubelagt.

Det vil jeg lave om på. Jeg ønsker, at vi sammen kan aftabuisere angsten, tage noget af det skamfulde væk. Møde hinanden mere lige – og helt ærligt, hvad er der egentligt at skamme sig over? Man kan ikke gøre for, at man er ramt af angst. Tilgengæld kan man gøre noget ved det.

Lad og hjælpe hinanden med at skabe et bedre samfund med mindre fordømmelse og tabuisering. Et sted hvor mennesker, er mere end det de bokser med. Mere end en diagnose. Et sted hvor der er plads til at tale om det svære, dele det med hinanden. Hvor vi kan stå sammen. Kæmpe sammen.

Når vi tier får myter og uhensigtsmæssige strategier til angst-håndtering alt for gode forudsætninger. Og vores bedring alt for dårlige.

Når jeg i dag gør op med nogle af myterne om angst, så håber jeg, at det får os et skridt på vejen væk fra tabuiseringen. På vej hen imod fællesskabet.

 

Myter om angst #1

“Der er bare psykisk, og jeg må bare tage mig sammen og tænke den anderledes.”

Faktum: Det ville på en måde være rart om det var sådan, men det er en myte.

Angst opstår i et komplekst samspil mellem krop, følelser, tanker og handlinger. Det er altså ikke “bare” noget der sker i hovedet, og man kan ikke “bare” tænke den anderledes. For at en behandling er hjælpsom ifht angst forudsætter det forståelsen af de komplekse sammenhænge både hos behandler og klient.

 

Myter om angst #2

“Det går over, hvis jeg bare møder frygten, ser den i øjnene.”

Faktum: Det er en meget almindelig myte, som vi både siger til os selv og hinanden. Desværre er det sjældent det alene at møde frygten, der skal til. De fleste med angst har prøvet præcis det – gang på gang – uden at det har lykkes. Måske er det tilmed blevet værre.

De mønstre der er omkring angsten, er ofte så komplekse, ubevidste og indgroede, at det kan være umuligt at se og udfordre dem på egen hånd. Man har brug for en udefra, som har særlig viden om behandling af angst, der kan hjælpe en med at forstå, hvad der udløser og vedligeholder angsten. Ligesom man har brug for hjælp til at bryde mønstret.

 

Myter om angst #3

“Angsten går over, når bare jeg tænker på noget andet og afleder mig selv.”

Faktum: At ignorere angsten løser ikke problemet. Måske kan du have held med at skubbe angsten væk for en tid, men den er der endnu og det løser det ikke. Det er en myte.

Det fleste af os kender til, hvor svært det er at styre vores tanker. Hvis jeg siger til dig, at du ikke må tænke på en elefant, er det uendeligt svært at lade være. Vi bliver ved med at tænke på (den skide) elefant. Og tankerne om den kommer ligesom snigende. Igen og igen. Med angst er det på samme måde. Dertil lagt oven i at angst ikke kun sidder i hovedet, men i hele kroppen, og det bliver det ved med, når vi ignorerer det og ikke får taget os af det.

 

Myter om angst #4

“Jeg må bare acceptere, at det er sådan det er og leve med, at jeg er lidt mere ængstelig end andre, og at angsten aldrig slipper mig.”

Faktum: Du behøver ikke leve med det, og bare acceptere at du skal have angst resten af livet. Det er en myte.

Angst kan behandles og man kan få det bedre på den ene eller den anden måde. Første skridt er at tage angsten alvorligt og turde tro på, at man kan få det anderledes. Angst kan være vældigt vanskeligt at få bugt med, men der er en vej ud. Vi kan slippe taget i angsten, og den kan slippe taget i os.

 

Jeg anbefaler

Hvis du lider af angst, kender nogen der gør, eller gerne vil være med til at aftabuisere angst, så læs med de kommende uger her på bloggen. Du er også velkommen til at komme med ideer til, hvordan vi kan bryde tabuet eller emner inden for temaet angst, som du synes der skal mere fokus på. Send mig en mail via min hjemmeside eller på psykolog@tennamalmos.dk.

Her på bloggen: Læs mere om hvad angst er og test dig selv i sidste uges blogindlæg, eller dyk ned i nogle af de andre temaer her på bloggen. Fx kan du læse mere om selvværd i mit tema om selvværd her, hvor der bl.a. er fokus på præstationsangst.

kh

Tenna Malmos

2 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *