du er god nok
Du er god nok
7. maj 2017
Hvad er dårligt selvværd
Hvad er dårligt selvværd
21. maj 2017
Vis alle

Præstationsangst

præstationsangst

Præstationsangst, perfektionisme og selvkritik

I mit første blogindlæg skrev jeg, at den her blog har været på vej længe, men at jeg først lige havde måtte finde modet. Lad mig uddybe det lidt i dag.

Jeg var nemlig ved at blive overmandet af min egen præstationsangst. Kravet om at gøre det godt nok. Ja i virkeligheden bedre end det. At gøre det bedste, det perfekte. At stå frem og sige min mening – gerne uden at træde nogen over tæerne.

Som du sikkert kan forestille dig, virkede det at lave en blog pludselig som en uoverskuelig præstation.

Hvad skulle jeg skrive om? Ville nogen læse med? Hvordan ville mine kollegaer reagere? Min familie? Bekymringstankerne stillede sig hurtigt i kø.

Heldigvis lykkedes det mig, at overvinde min præstationsangst. Jeg blev stædig og genfandt modet og PsykologBloggen blev en realitet.

Men sådan går det desværre ikke altid. Heller ikke for mig.

 

Lader du dig hæmme af præstationsangst?

Lyder det genkendeligt? Har du oplevelsen af at skulle præstere bedre end godt? Kan du blive perfektionistisk, med det du gør? Måske har du prøvet at komme til at spænde ben for dine drømme? At komme til at se problemer i stedet for muligheder.

Det er opslidende at have det sådan. Det begrænser vores liv. Vores muligheder. Og vores oplevelse af at have det godt. Det forhindrer os i at blive lykkelige.

I dag vil jeg derfor, af hele mit hjerte, opfordre dig til at tage styringen i dit liv. Det er ikke nogen nem opgave. Måske den sværeste af alle. Men også den vigtigste.

Jeg vil opfordre dig til at gå imod din indre selvkritik. Overvinde din præstationsangst og perfektionisme og gå ud i verden og turde være den du er. Vær hele dig! Lad ikke angsten styre. Tag selv kontrollen.

 

Åbenhed som modgift

Men hvordan? Nogle gange er vores indre kritiker så larmende, at vi har brug for noget ekstra, for at kunne komme videre. Noget ydre der overdøver den indre kværnen. En af de bedste strategier, jeg kender til at overvinde præstationsangst, er åbenhed.

Lad mig forklare det nærmere. Præstationsangst og selvkritik avles og næres af især skamfulde følelser. Skam over ikke at være god nok, hurtig nok, pæn nok, sød nok, sjov nok, klog nok, kreativ nok.

Skam giver os lyst til at trække os væk fra andre. Gemme os. Lukke os. Skam avler mere angst, som igen avler mere skam. På den måde, kan vi blive fanget i en negativ spiral, som er uendeligt svær at komme ud af og uendelig pinefuld at være fanget i.

Åbenhed gør det modsatte. Det mindsker skammen. Det forbinder os til andre mennesker. Det bliver et modsvar til den indre kritik. Og ofte et mere realistisk et af slagsen.

Betro dig til mennesker, du stoler på og holder af. Lad dem hjælpe dig på vej. Lån lidt af deres mod, når dit eget slipper op. Lyt til den tillid, de har til dig. Tillad dig selv, at tro på det de siger.

Jeg har selv flere mennesker at takke for at den her blog kom i luften. Mennesker omkring mig, der ikke så de samme begrænsninger som jeg. Mennesker som har kunne booste min stædighed og give mig det ekstra mod, der skulle til.

Jeg håber, at du kan finde modet og gå imod præstationsangsten og udfordre perfektionismen. Enten på egen hånd eller sammen med andre. At du ikke lader selvkritikken få overtaget.

Livet er dit

Lev det

Med hele dig

Vær modig

Det er benhårdt arbejde – men tro mig – det er det hele værd!

Kærlig Hilsen

Tenna

Tema om selvværd på PsykologBloggen. Læs med både her på PsykologBloggen og på FaceBook, hvor Psykolog Tenna Malmos deler sine tanker om psykologi og det at være menneske.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *